På gensyn Spanien og halløj Portugal, 9-9-18

Inden vi forlod Muros var vi lige oppe og spise på en lokal restaurant. Endnu engang skulle vi leje modige turister og spise lokalmad. Stedet var rigtig hyggeligt og vi nød det. Vi fik bestilt vores “almindelige” blæksprutte men så skulle vi også lige prøve en krabbe. Det var en meget speciel oplevelse! Der er ikke meget kød på en sådan, og man skal virkelig arbejde for at komme ind til det. Desuden fandt jeg også en klump i skallens “suppe” som havde en lidt anden konsistens. Jeg tygge lidt over det og spurgte senere tjeneren, om det mon var en hjerne jeg lige havde spist. Han kiggede roligt på mig og svare helt naturligt og kort “Ja”. Så nu er det også prøvet…

Som prikken over i’et var der delfiner på jagt lige ved siden af vores båd inde i havnebassinet, da vi kom tilbage om aftenen.

Næste stop efter Muros var Punta Cabicastro, Spanien, som var et rigtig flot sted. Her kom delfinerne også forbi på vej til og fra jagt.

Vi fandt også nye gode steder på båden

samt endnu et hus til ønskelisten

og morede os over de legende mennesker på stranden ved siden af

Næste dag endte vores sejltur i Punta Santa Marta Baiona, Spanien, hvor vi havde det så godt, at vi blev nogle dage. Her så vi (igen) delfiner, og så kom Pumba forbi.

Vi fik for første gang brugt gummibåden for at komme ind og handle, og så fik vi os noget af en gang lyn og torden den ene aften/nat. Det varede i cirka seks timer og legede med bjergene ved siden af os samt internt i skyerne. Rigtig flot og imponerende var det også indtil der var to lyn lige over hovedet på os – så havde vi fået nok. Det mente skyerne åbenbart også, for efter dem var der pludselig intet. Lynaflederne, som var i vandet for første gang på turen, blev heldigvis ikke nødvendige.

På den videre tur sejlede vi ind i en lille fiskerhavn, La Guardia, hvor der knap var plads til os, og hvor vi lå og kiggede lige ud i Atlanten.

Da vinden ikke fulgte prognosen men blev ved med at komme derudefra og ville tage til, valgte vi at fortsætte til Viana Marina lidt længere nede. Undervejs fik Jesper set en flyvefisk og vi fik skiftet gæsteflag da vi sejlede ind i det portugisiske farvand.

Da vi nåede frem til destinationen var der ikke plads til os inde i havnen, så vi måtte pænt ligge op ad en lille bro udenfor. Vi lå også ganske fint, men Pumbas besætning drillede os lidt, for de var landet et par timer før og havde fået en plads inde i havnen…

Den 6. september sejlede vi videre til Douro Marina, Portugal, hvor vi stadig nyder livet.

Her i havnen bliver vi behandlet næsten som kongelige. Der bliver leveret gratis morgenbrød, de har kort over hvordan vi kommer til lige hvad vi søger, smilene er altid klar til os og så videre. Desuden har de en ordning med et af de lokale portvins-destillerier (Churchill), så der var vi inde og få en gratis rundvisning samt smagsprøvning af nogle af deres produkter, og det var virkelig en god oplevelse!

(Der skulle jo ikke levnes noget når det smagte så godt)

Efter en frygtelig lang gåtur har vi også været ovre i den gamle bydel af Porto. En ting som virkelig kendetegner de gamle bygninger hernede er deres vægfliser/kakler, som giver nogle mønstre der minder om en scene til en 60’er film. Folk sidder på deres lille havestol ude foran døren og snakker til alle de lokale der kommer forbi. Desuden ser det ud som om folk bare forlader en bygning og lader naturen overtage den imens de bygger noget nyt et andet sted.

I morgen drager vi videre sydpå. Regner vi med (vore intentioner var de samme i går, men her er godt med tåge for tiden…)